Dygnsrytm

HÄLSA

Biologiska klockan - Cirkadisk dygnsrytm

 

Vår kropps förmåga att vara vakna/sova vid rätt tidpunkt är för många bara en naturlig del av vardagen. Vad inte många vet är att ens förmåga att fullt optimalt fungera i denna dygnsrytm påverkas av en yttre kraft - belysningen - Och den kan idag anpassas tack vare RETINA LED-Belysning.

 

I många år har man trott att det är den inre klockan, den biologiska klockan som har styrt när vi blir trötta och när vi skall vakna. Dessutom har man trott att det utöver det endast är vår sociala aktivitet som påverkar hur och när vi blir trötta och vill sova.

 

1998 gjorde man en mycket intressant upptäckt, de retinala ganglia-cellerna i vårt öga. Dessa i sin tur har en förmåga att utläsa det ljus vi utsätts för i olika färgtoner.

 

Nu förstod man att kroppens eget sätt att sätta en dygnsrytm faktiskt påverkas av det ljus vi utsätts för under dagen. Med rätt blått ljus under dagstimmarna blir vi mer alerta, produktiva och mer positivt inställda.

 

Dessutom ger detta blåa ljus under rätt timmar att man får en bättre nattsömn; vilket också rätt nattmörker gör.

 

Vad som faktiskt händer är att det blå ljuset håller tillbaka vår kropps produktion av melatonin, vilket är vår kropps sömnämne. Därför är det viktigt att under de sista timmarna på dygnet inte utsättas för t ex ljus från skärmar och tv-apparater men också traditionella lysrör. Istället skall man då anpassa belysningen till mer varma toner åt det röda hållet.

 

 

OM OSS

Copyright @ All Rights Reserved

RETINA LED-belysning för industri, lager och lokaler med höga takhöjder

Retina Lighting AB

Fjärås Industriväg 27

439 74 Fjärås

010-330 63 20

info.admin@retinalighting.se